Choo Choos Museumnacht Airborne Museum

museumnacht op
10 februari

Op zaterdag 10 februari beleven bezoekers tussen 17.00 en 22.00 uur de geschiedenis van villa Hartenstein. Ze maken tijdens de Museumnacht kennis met de buitenplaats uit 1860, het hoofdkwartier van de Britten in 1944, het hotel Hartenstein en het Airborne Museum. Er is een heel divers programma voor volwassenen én kinderen: rondleidingen langs de topstukken, Airborne Experience real life, optreden van The Choo Choo’s, lichtjestocht door park Hartenstein en nog veel meer.

Rondleidingen, ooggetuigenverhalen & Experience real life
Bij aankomst kunnen bezoekers zich inschrijven voor een rondleiding van ongeveer 45 minuten langs enkele topstukken en bijzondere verhalen. Ook zijn er twee ooggetuigenverhalen bij te wonen van Jan Loos en Wil Lamers die de Slag om Arnhem als kind hebben meegemaakt. In de ondergrondse Airborne Experience stappen bezoekers in de voetsporen van een Britse parachutist en ontmoeten zij soldaten die van alles vertellen over de hevige strijd in 1944. Bezoekers maken ook kennis met de landheer van villa Hartenstein. Hij vertelt over de geschiedenis van de landgoederen.

Optreden The Choo Choo’s
The Choo Choos zijn een swingende act in de stijl van de Andrew Sisters (de legendarische drie Amerikaanse zingende zusjes) en o.a. bekend van The Voice of Holland. De drie van origine klassieke sopranen zingen de bekende liedjes uit de jaren 40. Tijdens de Museumnacht treden de dames twee keer op in het museum.

Dansdemonstratie
Leerlingen van dansschool Versteegh dansen de lindyhop, jitterbug en jive.  De eerste twee dansstijlen ontstonden in de jaren ’20. De jive ontstond in de jaren ’40 vanuit de jitterbug. Amerikaanse soldaten introduceerden deze dansstijlen in Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Lichtjestocht door park Hartenstein
Kinderen kunnen park Hartenstein in de avond ontdekken. Speciaal voor hen is er een lichtjestocht door het park. Na het maken van een lantaarntje in het museum start met de Vereniging Vrienden van Park Hartenstein en omgeving een tour door het park. Onderweg is er een ontmoeting met een verhalenverteller over de geschiedenis van het park. De kosten voor het maken van het lantaarntje zijn 1 euro per kind.

Museumcafé Het Rode Hert
Het nieuwe café Het Rode Hert is tijdens de Museumnacht geopend voor een heerlijk hapje en drankje.

Voor wie
De Museumnacht is speciaal voor iedereen die een unieke avond in villa Hartenstein wil beleven.

1 euro entree
De entree tot de Museumnacht is slechts 1 euro per persoon of gratis met de museumkaart. Voor vrienden van het vfonds is de entree gratis. Lees hier meer over het vriendenprogramma van het vfonds. De gratis vriendenpas kan online aangevraagd worden.

Tijdstip
Iedereen is tussen 17.00 en 22.00 uur van harte welkom in het museum. Gedurende de hele avond wordt een programma aangeboden. Bekijk hier de tijden van het Museumnachtprogramma.

Aanmelden
Geïnteresseerden kunnen zich voor deze unieke avond in villa Hartenstein aanmelden door een e-mail te sturen naar aanmelding@airbornemuseum.nl onder vermelding van Museumnacht, naam, aantal volwassenen/kinderen. Aanmelden is niet verplicht, maar wordt wel aanbevolen.

Met dank aan
De Museumnacht wordt mede mogelijk gemaakt het vfonds, Ieders Museum (Erfgoed Gelderland), Vereniging Vrienden van Park Hartenstein, Dansschool Versteegh, War Department en vele vrijwilligers.