José de Vries-Jongeling vrijwilliger Airborne Museum

‘Je ontmoet zoveel leuke mensen’

José de Vries vindt haar vrijwilligerswerk zo leuk dat ze er graag haar vrije dag voor opoffert

Wie op maandag het Airborne Museum bezoekt treft daar José de Vries-Jongeling (52) achter de balie. Op professionele wijze ontvangt ze de bezoekers, vriendelijk en correct staat ze iedereen te woord. ,,Dit is zo leuk en gezellig. Je bent in een heel andere wereld dan anders en je hoort de mooiste verhalen”, vertelt José, die sinds vier jaar actief is als vrijwilliger bij het museum. Omdat José een toeristische opleiding heeft gedaan en ook in die branche heeft gewerkt, ligt het baliewerk haar goed.

Na de geboorte van haar tweede dochter stopte ze met werken, maar een jaar of zeven geleden heeft ze de studie weer opgepakt. Dat werd Informatie en Media in deeltijd aan de Hoge School in Amsterdam en met wat vertraging is ze nu aan het afstuderen. Haar eindonderzoek ging over ‘welke digitale middelen je in een museumpresentatie kan inzetten voor ouders en kinderen’. Een uiterst boeiend onderzoek, en uitermate gericht op de toekomst, waarin de rol van musea zal veranderen. Voor haar onderzoeksproject was José heel veel in het museum te vinden en heeft ze veel gesprekken gehad met gezinnen met kinderen. ,,Het is gebleken dat beleving en inleving steeds belangrijker worden en daar moet je op inspelen”, aldus José. Sinds kort heeft José de Vries een baan bij Rijkswaterstaat, maar haar vrijwilligerswerk bij het Airborne Museum vindt ze zo leuk dat ze haar vrije maandag daar graag aan opoffert. ,,Vooral als ik met de bezoekers in gesprek raak over de Slag om Arnhem of wanneer mensen met vragen komen, geniet ik”, geeft José aan. Maar er is niet altijd evenveel gelegenheid om een praatje te maken, want op maandag is het best druk. ,,Wij zijn het enige museum in de omgeving dat geopend is en vanaf maart komen de touroperators en schoolklassen ook weer”, legt José uit. Wanneer het wat minder druk is verdiept José zich graag in wat achtergrondverhalen van de Slag om Arnhem. Op het moment dat ze zestien jaar geleden zelf in Oosterbeek kwam wonen, kende ze het verhaal van ‘Een brug te ver’ wel, maar niet zoals ze het nu kent. ,,Ik ben geïnteresseerd in geschiedenis en dit verhaal heeft me gegrepen”, zegt José daarover. Regelmatig wandelt José in de uiterwaarden en ze denkt er dan vaak aan dat de Oude Kerk daar al eeuwen staat en aan welke rol die in de oorlog heeft gespeeld.

Over haar vrijwilligerswerk is José erg enthousiast, ze vindt de werkzaamheden afwisselend en boeiend. ,,Ik zou het iedereen aanraden, je ontmoet veel mensen en het is leuk om bij een organisatie betrokken te zijn. Dit is een actief museum en er zijn vaak speciale activiteiten. Zoals een boekpresentatie of een lezing, waaraan je kunt deelnemen. Ik ben er trots op dat ik voor deze organisatie werk”. Bij toeval is ze zelf vrijwilliger bij het museum geworden en ze heeft er geen dag spijt van gehad.

Lijkt het jou leuk om vrijwilliger te zijn in de Museumshop & VVV van het Airborne Museum? Bekijk hier de vacature of neem contact op met Hedwig de Jong, Coördinator Museumshop & VVV. Zij is bereikbaar via (026) 333 77 10 of hdejong@airbornemuseum.nl